Thursday

Hoe maak je van je huis een urban jungle (als je geen tuin hebt?

No comments:
 


Het is weer zover: lente! Overal word je verleid met de meest prachtige tuinmeubelen (zoals de Palissade serie van de Bouroullec broers voor HAY). Maar: wat doe je dan als je geen tuin hebt? Geen zorgen, ook zonder tuin kun je de lente in huis halen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat we gelukkiger worden van planten in onze directe omgeving en we schijnen er in een werkomgeving zelfs productiever van te worden. Ze produceren zuurstof en... ze staan natuurlijk ook gewoon heel mooi in je interieur. Zonder tuin kun je toch een groene sfeer in huis creĆ«ren door veel kamerplantjes neer te zetten. Ik ben dol op witte, strakke en minimalistische ruimtes, maar die kunnen soms ook wat kil zijn. Ik heb inmiddels bijna 20 plantjes verzameld in mijn appartement van 40m2.

Tip 1: Wees lief voor je planten (of koop onderhoudsarme planten)
Koop een potje Pokon, verpot ambitieuze groeiers op tijd in een grotere pot en zet ze niet in de volle zon. In mijn slaapkamer heb ik iets minder direct licht, dus ik zet die plantjes (als hun blaadjes een beetje beginnen te hangen) soms even een dagje in de woonkamer voor een zogenaamd ‘fotosynthese dieet’. :-) Plantjes halen hun voedingsstoffen uit de aarde, uit zonlicht en uit water. Daarom is het belangrijk dat je zorgt dat de bladeren van je planten niet te stoffig worden, anders kan dit fotosynthese proces niet goed meer plaatsvinden. Een plantenspuitje kan dan uitkomst bieden, al heb ik fanatieke mensen op Instagram ook wel hun Monstera plant zien meenemen onder de douche! Zorg ook dat de kamer niet te droog, niet te warm of te koud is en vermijd hard water. En als laatste: houd rekening met de seizoenen. Cactussen hebben in de zomer bijvoorbeeld meer water nodig als je ze wilt laten groeien en spray vooral geen water op planten die in de volle zon staan. Pro tip: heb je een eitje gekookt? Dit water vol voedingsstoffen is perfect voor het bewateren van je plantjes.

Tip 2: Zorg dat de plantjes die je kiest goed passen bij de ruimte
Als je een hoge ruimte hebt is het bijvoorbeeld leuk om wat plantjes op te hangen, bijvoorbeeld van die kokodama’s die je zelf kunt maken. Een balans tussen grote en kleine planten staat ook heel fris – en als je klein woont moet je uiteraard niet teveel grote planten neerzetten: het hoeft geen echte jungle te worden natuurlijk. Bedenk ook dat planten nog groeien, mijn Monstera plant is in twee maanden tijd bijna 10cm gegroeid. Dit is trouwens de ideale plant voor mensen die claimen geen groene vingers te hebben. Geef hem 1x per week wat water en zorg dat de bladeren niet te stoffig worden.

Tip 3: Zorg dat de plantjes goed passen bij de rest van je interieur
Als designliefhebber wil je die planten natuurlijk ook in mooie bloempotten zetten, potten die goed passen bij de rest van je interieur. Ik ben vooral fan van de potten en bloembakken van HAY en Ferm Living. Vooral de Plant Box van Ferm Living is echt een eyecatcher waar ik veel complimenten over krijg. Ik wissel af en zet hem steeds op een andere plek in huis. De HAY Flowerpots zijn zelfs ronduit verslavend, kijk maar eens naar mijn uitgebreide collectie..

Deze blogpost is gesponsord door Flinders, maar je leest altijd mijn woorden en meningen. Bedankt voor het supporten van mijn sponsors, zij maken het voor mij mogelijk om te bloggen.



Shop mijn urban jungle stijl:




BewarenBewaren
BewarenBewarenBewarenBewaren

No comments:

Post a Comment

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff